melayu itu adalah bahasanya.

>> Isnin, Julai 06, 2009

Melayu itu adalah bahasanya.

Sebenarnya, tadi saya berasakan sangat malas hendak pergi ke ruang tamu dan mengambil beg saya. Terkandung didalam beg saya ini adalah sebuah laptop yang saya miliki sejak beberapa bulan lepas. Saya berasa amat malas untuk melayari laman web kerana saya agak penat setelah bekerja sehari suntuk sejak pukul tiga pagi tadi.

Namun yang demikian, saya gagahi juga kerana saya ingin membuat tempahan telefon bimbit untuk beberapa pelanggan baru. Sempat kiranya saya melayari laman sesawang blog saya. Saya mendapati ada seorang tetamu yang tidak meninggalkan nama meletakkan komen ini dientry saya yang terdahulu bertajuk "am i blogger non melayu"

cik tanpa nama said :

puan bloger, kenapa di ruang senarai bloger ada perkataan 'beberapa'? contoh, 2 beberapa jam yang lalu. melayu itu adalah bahasanya.

Saya mencuba untuk menjadi lebih Melayu dengan berbahasa Melayu dan mematuhi serba serbi tutur cara bahasa yang benar. Ini adalah kerana, Melayu itu adalah bahasanya.

what say you? Oh, maafkan saya. Maksud saya, apa pendapat anda sekalian pembaca?

:)






9 komen:

Unknown 10:11 PTG, Julai 06, 2009  

me say.. don't give a damn 2 dat query...boh layan jah..hehe

Okay elyn ... henpon Cina RM150 ado tak..kalo lu kirim alamat gua, lu nak cas brp ker? a ah ler postage dia brp yo? henpon dah jahanam dah 1 bulan nih.. maleh nak repair...mesti RM100 lebih gak...baik beli baru jo...janji ado henpon jo, bukan nak melaram dgn all the nonsense features...

bagi katalog biznez henpon lu kat gmail gua okay? ASAP whilst gua ado a few bucks (ado baget) nih ..hehe

okay cheers!

Unknown 10:12 PTG, Julai 06, 2009  

sorry.. i meant China for 'Cina'.

Tanpa Nama,  10:30 PTG, Julai 06, 2009  

salam, puan. pendapat saya tak perlu dikisahkan kemelayuan kita berapa banyak. itu bukan masalah pada sesiapapun. tapi jika puan hendak mengenal pasti berkenaan melayu, paling mudah adalah bahasanya. puan tak perlu menjadi lebih melayu. puan tak perlu bebankan diri puan dengan hal2 abstrak spt itu. ada apa dengan bangsa? kalau puan menjiwai melayu itu adalah bahasanya, ia adalah sesuatu yang mudah. melayu = bahasa.

cpj 12:23 PG, Julai 07, 2009  

hei hanz!...jangan ekau nyusah kan kawan den tu hah...ekau pinjam sajo tepon den ni ado duo, tigo, ompat, limo ado ni hah....ambik ni...

Unknown 4:43 PTG, Julai 07, 2009  

wa jenis segan nak pinjam orang punya walau wa pun susah & memerlukan...kalo orang/kawan tu insist wa terima gak ler..pun begitu, wa pun ada pinjam kalo dah sesak sgt...

dah sikap & sifat wa kot...terima kasih ler pelawaan tu cpj...very kind of u.

eh Tanpa Nama ...wa mungkin tak kenal lu, tapi apa ada hal lu tanya soalan camtu pada kawan wa nih? Cam ada agenda tertentu. Wa ingat nak tolong jawab untuk dia boleh kot?

Wa ingat ada miscommunication atau silap interpretation dalam melontar idea dlm bentuk pertanyaan. Semacam provokasi. Kan ker elok kita direct jer to the point? Lu mungkin mau kita semua blogger pentingkan penulisan dlm BM yg tepat & betul tatabahasa, yg sempurna. Tak mau bhs rojak? Tak mau agungkan bhs lain spt. English dlm penulisan harian mahupun pertuturan kita? Pada lu, orang Melayu mesti penting semua ini untuk meninggikan martabat Melayu? Pada wa, lu ada betul tapi lu sendiri tak ada pikir ker kita semua punya pilihan & cara sendiri dalam menulis blog... bahasa tak penting melainkan dalam urusan rasmi atau pejabat atau perniagaan...Bhs pasar yg byk versi & slanga tu ler lebih sesuai dlm masyarakat kita dlm urusan harian. Begitu dlm blog. Santai.

wa ingat nak ajak lu masuk blog wa ler..lu boleh komen apa-2 pun & kita bincang pjg pjg kat sana....wa tak mau menyemak kotak komen blog orang nih...kang orang menyampah...hehe

Evelyn 5:48 PTG, Julai 07, 2009  

ok ler encik tanpa nama, first of all, terima kasih atas kunjungan tuan.

secondly, could you please drop the 'puan' title? its a bit annoying and disconcerting, considering the obvious fact that im not a 'puan' yet.

thirdly, i tak kesah pon. i wrote as i wish. doesnt really matter wat people think. but some times, stuff people wrote, it tickled my funny bones, and usually, when that happened, i tend to be 'nasty'. hehe.

last but not least, i am always fond of bangsa melayu. in a sense that, i think, malay is a beautiful race/culture/language etc.

Evelyn 6:20 PTG, Julai 07, 2009  

ok hanz, lately ada bnyk phone from china yg very 'accommodating', meaning, features simple, basic no-nonsense. i mean, i guna hp purely for communicating, tak guna 3G atau 3.5G or internet atau bla bla.. its cheap, u got options for 12 or 24 months warranty, something u rarely get if u buy china phone from kedai2.

plus, i used china phone sbb leh masuk 2 simcard. its very convenient.

however, having said that, i hv no objection over if someone wanted to give me nokia arte. thank you.

hehe

Evelyn 8:06 PTG, Julai 07, 2009  

cpj.. maceh atas sapot cpj. dgr tu hanz, jgn susah susahkan kawan cpj tau.. ngee...

Unknown 10:12 PTG, Julai 07, 2009  

ok wa paham cikgu elyn...hehe

jadi ker tak jadi nih? wa nak tgk katalog hp China tu..dah emel ker? hehe...RM200 all in, deal or no deal?
wa maleh beli hp kat amoi lain..hehe

Catat Ulasan

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP