saiz otak melayu yang kecil menyebabkan melayu bangang? : satu kajian pendek

>> Ahad, April 26, 2009



1. mission statement:
mencari correlation (hubungan) diantara saiz otak manusia dan kebolehan otak manusia dalam berfikir. i.e: adakah saiz otak melayu yang kecil menyebabkan bodohnya ulama-ulama dan seantero orang melayu di serata dunia (rujuk blog AdukaTaruna).

2. limitation (batasan kajian):
a. kajian/pemerhatian hanya akan berkisar seputar otak manusia dan perkara-perkara yang mewujudkan/membawa (INPUT) kepada kewujudan otak itu.

b. kajian/pemerhatian tidak akan menyentuh mahupun mengaitkan aspek kemajuan yang berwujud hasil dari penggunaan otak (iaitu OUTPUT dari penggunaan otak, contohnya kehebatan otak india, kehebatan otak amerika, kehebatan tamadun2 etc), sebaliknya, kajian hanya akan memberi fokus kepada kewujudan otak itu sendiri.

3. teori/formula yang digunapakai (testing formula):

A x B = C

dimana A = Kapasiti (saiz) otak dalam isipadu
B = peratus penggunaan otak (kapasiti/kepadatan) otak
C = Kadar OUTPUT kesan dari penggunaan otak

berdasarkan saiz dan kapasiti/kepadatan otak.

disclaimer: teori/formula yang digunapakai ini adalah tidak jitu (kesahihan tidak dapat dipastikan), ini kerana struktur otak yang terbahagi kepada beberapa lobes, contohnya, cerebral cortex yang mengawal pemikiran, adalah berbeza antara satu sama lain.
4. Penentuan variables/pembolehubah:
[pembolehubah adalah nilai variabel yang boleh diubah atau ditetapkan utk menjustifikasikan kaedah pengiraan atau penaakulan]

a. saiz otak - saiz otak yang berubah2 tidak hanya boleh dibandingkan dkalangan org eropah dan orang melayu, tetapi juga dikalangan sesama orang melayu dan sesama orang eropah. saiz otak ditentukan oleh genetik dan persekitaran. ie: orang melayu yang dilahirkan di eropah
kemungkinan memiliki otak yang bersaiz besar kerana persekitaran iklim, pemakanan, etc. manakala otak eropah, mungkin saja menjadi kecil jikabdia dilahirkan di malaysia atas alasan yang sama. boleh kerana sebab ini, maka saiz otak juga merupakan salah satu pembolehubah.

b. kapasiti/kepadatan otak - merujuk kepada kemampuan sel-sel otak bekerja dengan keras (i.e kapasiti otak itu untuk melaksanakan prosesbpemikiran dan penaakulan dgn pantas dan cemerlang, dgn itu, menyumbang kepada perkembangan sel-sel otak yang baru dalam isipadu yang tertentu). kapasiti/kepadatan otak ditentukan oleh persekitaran, genetik. contohnya: seorang yang malas, kapasiti otaknya akan kurang brbanding seorang yang rajin menggunakan otaknya. (kapasiti atau kepadatan otak ini sebnarnya mrujuk kepada kmampuan crebral cortex, tp for the sake of argument, kita akan mengandaikan bahawa sebiji otak itubsama ja lah semuanya, supaya kalian senang mencerna)

c. Kebijaksanaan - kebijaksanaan juga adalah satu nilai yang tidakbtetap, kerana ianya bergantung kepada dua pembolehubah yang telah dibentangkan sebelum ini.

5. Dapatan (secara lojika, tanpa fakta)

dengan merujuk kepada formula A x B = C, for the sake of argument, kita mengandaikan bahawa otak melayu berisipadu 1400cm3 dan otak org puteh 1500cm3. jika basis kajian menetapkan nilai ini dan ini akan menjadikan kapasiti otak sebagai pembolehubah dan kita akan dapati variasi dalam OUTPUT kebijaksanaan.

otak melayu 1400cm3 dan otak omputeh 1500cm3 adalah pemalar atau nilai tetap kerana sudah semestinya isipadu ini harus tetap berdasarkan faktor biologi melayu dan mat salleh secara general. (i.e mengambil isipadu secara purata berdasarkan etnik)

cth:
A. 1400 x 100% = 1400
1500 x 100% = 1500

B. 1400 x 90% = 1260
1500 x 80% = 1200

C. 1400 x 150% = ..........
1500 x 100% = ..........

D. 1400 x 100% = ...........
1500 x 150% = ...........

sekiranya seorang melayu dan seorang matsaleh bekrja bersungguh, dengan mudahnya kita mendapati bahawa matsaleh itu akan memberi output yang lebih tinggi.

namun, ini adalah lojika yang ideal, dimana, PEMBOLEH UBAH SEBENAR iaitu kapasiti otak adalah juga Pembolhubah dan variasi dari pelbagai pemboleh ubah yang lain. dengan menggunakan teori lojika diatas, dengan mudahnya kita akan mengesan juga bahawa WALAUPUN SAIZ Otak mat salh itu lebih besar, namun, jika berlaku kekangan dari sudut kapasiti, OUTPUT nya akan berkurang, berkadar terus dengan kapasiti otak mereka.

kesimpulan lojika : Saiz otak bukanlah penentu muktamad ataupun penyumbang muktamad kepada kebijaksanaan sesuatu etnik. Saiz otak bukanlah pemboleh ubah sebenar dalam menentukan kebijaksanaan sesuatu etnik. Dengan kata lain, Hujah bahawa Otak Melayu yang Kecik menyebabkan Ulama-ulama dan seantero melayu bangang adalah TERTOLAK sama sekali.


OPSSS. JANGAN BERHENTI MEMBACA. KAJIAN CARA LOJIKA DIATAS BUKANLAH METHODE KAJIAN YANG AKAN DIGUNAKAN OLEH PARA SAINTIS ATAU ENGINEER UNTUK MENYELESAIKAN SATU2 PERMASALAHAN BERKAITAN ILMU SAINS.KAEDAH SAINS MEMERLUKAN KITA BRHUJJAH DENGAN FAKTA, BUKAN LOJIKA. SILA TERUSKAN BACAAN ANDA.. (pls pls pls... sikittttttt je lg nih... hihi)

literature review (kajian kesusastera <-- betui ka nih)

1. Pls read : http://health.howstuffworks.com/genius1.htm

kalau anda malas baca, ni saya paste kan..
"A 2006 paper in the journal "Nature" theorized that the way the brain develops is more important than the size of the brain itself. A person's cerebral cortex gets thicker during childhood and thinner during adolescence. According to the study, the brains of children with higher IQs thickened faster than those of other children. Studies also suggest that, to some extent, children inherit intelligence from their parents. Some researchers theorize that this is because the physical structure of the brain can be an inherited trait. In addition, the process of becoming really good at something both requires and encourages your brain to wire itself to handle that particular task better."

maksud ringkas: cara perkembangan otak itu adlah lbih penting dari SAIZ otak itu sendiri. c.cortex akan menebal sewaktu rmaja, namun mnipis sewaktu dewasa. proses untuk menjadi hebat didalam sesuatu bidang, memerlukan latihan untuk meningkatkan kapasiti otak berhadapan dengan sesuatu tugas.

2. Read this pls.. pls pls plssss..... :p



A 2004 study at the University of California, Irvine found that the volume of gray matter in parts of the cerebral cortex had a greater impact on intelligence than the brain's total volume. The findings suggest that the physical attributes of many parts of the brain -- rather than a centralized "intelligence center" -- determine how smart a person is.

A 1999 analysis of Albert Einstein's brain also seems to support this theory. Einstein's brain was slightly smaller than the average brain. However, parts of his parietal lobe were wider than most people's brains. The larger areas in Einstein's brain are related to mathematics and spatial reasoning. Einstein's parietal lobe was also nearly missing a fissure found in most people's brains. Analysts theorized that the absence of the fissure meant that different regions of his brain could communicate better.

maksud ringkas. yang ini PALING PENTING (den teruja bangat nih..)

a. sebahagian isipadu didalam cerebral cortex mempunyai impak yang lbih kepada intelligence BEBANDING ISIPADU OTAK SECARA TOTAL. kajian itu mnunjukkan bahawa untuk menilai intelligent seseorang, bukanlah dari JISIM OTAK SECARA KESELURUHANNYA, tetapi KEUPAYAAN nisbah/bahagian2 tertntu dlm otak.

b. Otak Albert Einstein (kalau sapa2 tak tau einstein ni sapo, dia ni genius tahap cipan angkasa. E=mc^2 dia lah yg cipta. tau tak ni Formula apo? ni formula buat bom atom.. hihi)

ok.. dia kata, otak einstein LEBIH KECIK dari purata otak manusia. TETAPI, parietal lobe (bahagian yang menelaah matematik dan penaakualan spatial) lebih besar dari orang lain. dan bahagian ini pulak, jarang ada kat otak orang lain.

(ok stop nyle.. stop stop... dun get too excited :p )

KESIMPULAN.

1. JISIM/ISIPADU otak manusia secara total bukanlah indikator MUTLAK dalam menentukan daya penaakulan/berfikir seseorang apatah lagi untuk mngelaskan kepada etnik-etnik tertentu.

2. Bahagian2 tertentu dalam otak manusia mempunyai pranan yang berbagai. Dan saiz/nisbah pembahagian juga adalah tidak tepat untuk setiap manusia. Ada manusia seperti einstein, otak kecik, tp lobe lain besar. ada manusia, otak besar, tp bahagian c.cortex kecil, menyebabkan daya penaakulan menjadi sderhana, oleh itu OUTPUT juga adalah sederhana

3. Perkembangan JISIM otak itu sendiri, tidaklah dipengarugi oleh genetik semata2, ianya adalah sumbangan dari pelbagai variasi/pemboleh ubah yang amat brbagai-bagai.. Oleh yang dmikian, NOT ONE person ada otak yang sama, dan oleh kerana itu, meskipun JISIM otak mereka adalah sama, PERKMBANGAN OTAK adalah berbeza.

4.oleh kerana itu, sama juga seperti kaedah lojika sebelum ini, untuk mengatakan bahawa HUJAH Otak Kecik menyebabkan ulama-ulama kita dan seantero melayu adalah bangang adalah tertolak sama sekali.

JZK..

p/s: Allahua'lam bishawwab.. segala yang buruk datang dr kelemahan saya dan yang baik datangnya dari Allah..






5 komen:

maymot 4:59 PTG, April 26, 2009  

okeh..

roger n out..

hujah di terima...

;)

-->>lin..ajar akak formula E=mc^2 sekalik ngan pektikel..

Evelyn 6:27 PTG, April 26, 2009  

ok akak.. mulo2 kito kono poie ke bekas soviet union atau carik ex KGB nak dapek supply plutoniom neh..

nih la bahan utamanyo.. kalo takdo plutoniom neh, tak jadik bom atom kito neh...

lepas akak dapek kontek KGB nak beli plutonoim neh, baru den cito laie langkah2 seterusnyo..

:p

maymot 11:51 PG, April 28, 2009  

plutonium..??
uranium tak yah ek..??

hi3..daku hentam jek..

ala..

apo susah..

bukan anak pak lah si kamaludin tu ada deal ngan plutonium2 nih??

nanti kita koling2 beliau laa..


-->>ekau ni sebona eh pandai ko poses formula E=mc^2 tuh..??

cam..........................???

Evelyn 2:54 PTG, April 28, 2009  

lerr.. den blaja pizik of coz la den paham formula tu....

tp nak buat bom atom bukan direct je pakai formula tu...

bnyk lg kira2 nya..
fusion, fission.. etc

maymot 3:42 PTG, April 28, 2009  

ooohh...

senang ckp tak pandai lg la nak wat bom...hi3


fusion...fission...

fissure tak masuk ek..??

fizzy..?? we need dis for liveliness@spirit..hi3..


-->> camni gi cari gewe pakar bom iran aa lin...den teruja nak wat bom ni,,kueh bom da selalu den wat eh eh beli...ha ha

Catat Ulasan

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP