perak dalam kenangan, PRU13 dalam genggaman?

>> Sabtu, Mei 09, 2009

persoalan saya yang telah saya kemukakan semalam (law of nature). tinjau blog2 lain belum ada yang keluarkan persoalan yg satu ini. hari ini baru ada kat aisehman.org. jika hari ini mereka sanggup merampas sebuah negeri yang tidaklah begitu banyak kepentingan ekonominya, bagaimana pula besok jika BN akan hampir pasti kehilangan lebih banyak negeri menjelang PRU13? what will happen then?

1. soalan bernilai RM25juta.

kenapa seorang mogul perniagaan sanggup membayar RM25juta kepada seorang individu itu? we are talking about a chinese businessman here. dia takkan keluar modal kalau tak ada pulangan. so what going on here? why did he go out and spent money like that? ganjaran apa yang beliau nantikan? i think, what happened in perak, is just a beginning. krisis perak ini cuma permulaan..

2. soalan bernilai berbillion2 ringgit

keadaan perak menunjukkan yang BN tak akan segan silu menggunakan kekerasan untuk mengekalkan kuasa mereka. mengandaikan momentum dan sentimen pro-pembangkang segar hingga ke PRU13, BN sudah boleh gulung tikar. TETAPI.. do you think BN will accept that? lihat sahaja krisis di perak. PRU13, BN mungkin menang, tapi tidak lagi dengan majoriti 2/3. mungkin tubuh kerajaan campuran. saya tak tahu. ini cuma andaian.

dalam kes diatas, samada BN menang majoriti atau tidak, bukan soalnya. tapi saya yakin, BN akan cuba sehabis-habisan untuk mengekalkan kekuasaannya. banyak mafia-mafia bergantung pada BN untuk mengekalkan periuk nasik mereka. hari tu pak bakaq cerita pasal mafia gula, mafia IPP, mafia AP, mafia telekomunikasi.. kalau wujud kerajaan campuran sekalipun, sudah pasti tergugat periuk nasik mafia-mafia ini dan begitu jugak periuk nasik lahanat bangsa ni.. masa tu, pelbagai desakan akan wujud dari pihak pembangkang untuk menghapuskan hak-hak istimewa mafia-mafia tersebut.

3. ini membawa kita kepada persoalan seterusnya. adakah BN akan memperjudikan nasib mereka ataupun mereka akan bertindak lebih ganas demi menyelamatkan periuk nasik mereka? saya tak tahu, saya bukan penganalisis politik. tapi saya tahu, anjing yang tersepit ekor, akan menggigit sapa sahaja yang berdiri dekatnya. kalau terdesak, tidak mustahil bencana yang lebih buruk akan melanda. tidak mustahil orang-orang Islam BN sanggup menumpahkan darah di jalan-jalan raya demi mengekalkan kuasa dan menjaga kekayaan peribadi mereka.

saya tak tahu..tp malam ni, sy rasa takut semacam.. walaupun saya cuma mengandai-andaikan sahaja.. RPK kata apa yang berlaku di perak adalah orang cina yang memperbodohkan org melayu. i sort of agree with that, but in the grand scheme of all things, its all about money and power.

money is the root of all evil,
and power is the devil's advocate.



7 komen:

Xenan 7:42 PG, Mei 09, 2009  

saya terus sakit gigi ya amat memikirkan masalah diatas ni.Terus kene cabut gigi, kebas dan pengsan semalaman.

But the good thing is...definasi UMNO nation dah complete.Semua org dah tahu n pasrah ngn ciri2 UMNO Nation ni.Selama ni banyak yg masih berbaik sangka.

Jaga2 idea UMNO Nation ni.Ade sikit lg jek nk sampai taraf Mein Kampf.

Man 2:48 PTG, Mei 09, 2009  

It's been a long year of pain & wisdom and finally an answer!!!

Evelyn 5:27 PTG, Mei 09, 2009  

woo man.. to really find answer, u cant escape pain n wisdom..
-_-

Unknown 12:01 PG, Mei 10, 2009  

Pada hemat saya, pihak UMNO-'Be End' telah memalu gedang-gedang perang dan mula berpencak silat walau pun terlihat langkah-langkah mereka begitu sumbang, kontroversi dan menjengkelkan semua majoriti mata rakyat yang memandang. Pihak PR dan juga rakyat akan terus menyaksikan aksi-aksi lebih ganas, kasar dan membelakangkan undang-undang drp sekarang sehingga PRU13 nanti yang dijangka pada akhir tahun 2012. Pihak 'Be End' akan dihasut dan diarah oleh kroni dan sekutu. 'Mereka' ini adalah puaka atau hantu jembalang yang terdiri daripada taipan-taipan kaya-raya hasil rompakan hasil negara,taukeh-taukeh sindiket haram spt. perjudian, penyeludupan etc., kapla-kapla kumpulan samseng Melayu dll, tokan-tokan dadah. Bersedia untuk percaya satu kemungkinan apabila 'mereka' akan mengupah pembunuh upahan untuk tujuan politik songsang pihak 'Be End'.

Puhhh...payah nak bhs baku/std ni...

Evelyn 1:44 PTG, Mei 10, 2009  

man.. we can answer and answer if the answer is not really an answer and no, you cannot answer an answer if its the final answer.. haha...

Man 7:25 PG, Mei 11, 2009  
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Man 10:52 PG, Mei 11, 2009  

yes. but still, we can't answer an answer regardless of its classification (quarter/semi/final) :lol:

Catat Ulasan

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP