saiyidina abu bakar vs imam syafie

>> Jumaat, Mei 01, 2009

akhir2 ni, heboh sana sini pasal mi celup, mi rebus, mi goreng.. saya tak kesah la pasal mi-mi nih, sbb saya dah lama tak makan mi. mi segera ka mi celup ka mi goreng ka, saya tak berapa gemar la.. lagipun, apa nak sebok2 pasal mi. makanan 'ruji' kita bukannya mi-mi pun, selalu makan 'nasi putih', dengan pelbagai 'lauk-pauk' yang menyedapkan lg 'nasi putih'. eh, 'nasi putih' enak dimakan begitu saja, cuma lg enak dgn kehadiran 'lauk-pauk' yg pelbagai itu.. hmm..entah apa apa la poli-tikus2 sekarang ini. dari makan mi, baik makan nasi.

akhir-akhir ni pulak, sibuk sana sini org bercakap tentang kepimpinan ulamak. kepimpinan ulamak vs kepimpinan islam. tapi yang saya perasan, blog Aduka saja yang buat title kepimpinan ulamak vs kepimpinan islam. blog lain, jarang lah pulak. mungkinkah sebab mereka dari dulu sudah sedar bahawa kepimpinan ulamak ini duduknya dibawah kepimpinan islam yg syumul? ataupun umum sudah mengetahui bahawa kepimpinan ulamak ini sebahagian dari kepimpinan islam yang syumul. entahlah, saya cuma meneka-neka. mana lah saya tahu apa ada dalam kepala otak poli-tikus2 sekalian ini. mi celup la mi rebus la mi goreng la..

dulu-dulu masa saya mendengar kelas agama ustaz (dengar saja..), saya selalu gatal mulut nak bertanya. macam2 lah soalan saya musim itu. ada sekali tu, saya tanya lah pada ustaz saya yang tercinta.

"kenapa lah ustaz sanggup susah payah pergi menjelajah ke serata benua, dari bumi Malaysia ke benua Aust, sampai ke bumi Eropah, sampai ke bumi Afrika. kenapa ustaz tak tumpukan saja usaha-usaha dakwah ustaz di bumi Mesir sana. senang lagi nak ajar mereka tentang pembinaan tamadun, kepentingan negara Islam, kepentingan penyatuan ummah.. mereka dah ada basic tentang al-hukum, fiqh saja bukan takat fiqh hukum, jinayat malah fiqh awlawiyat yusof qardhawi pun diorang sebelah mata ja bulih khatam. ustaz mai datang menghadap kami yang buta agama ni, ustaz terpaksa ajar dari awal. ustaz terpaksa ajar kami memahami al-quran secara xpress, belajar hadith2 terpilih..."

ustaz saya senyum manis. saya masih ingat, wajah ustaz masa tu, tenang sekali. selalu kalau ustaz dengar jah suara saya mula nak bertanya, mcm singa jah muka ustaz.. tapi saya ni gigih orangnya, itu pun, ustaz jugak yang ajar. jgn putus asa... ustaz mula menjawab..

"blm ustaz jwb soalan kamu.. cuba kamu jawab dulu soalan ustaz ni.. antara saiyidina abu bakar as-siddiq, dengan imam syafie, siapakah yang sebenarnya memiliki ilmu tentang fiqh hukum hakam islam yang lebih tinggi...?"

terketar-ketar saya menjawab..

"imam syafie kot... sebab imam syafie kerjanya mengkaji..."

ustaz senyum lagi.. "bijak pun kamu. sekarang kamu fikir baik-baik, adakah kamu 'pewaris' imam syafie ataupun kamu 'pewaris' saiyidina abu bakar as-siddiq.. setelah kamu fikir baik-baik, kamu akan tahu peranan golongan jurutera seperti kamu dalam pembinaan tamadun kita nanti. jangan sesekali berasa rendah diri akan kekurangan tentang ilmu agama kamu. imam syafie sendiri jika dihitung, ilmu tentang hukum hakam islam, pasti mendahului saiyidina abu bakar.."

saya tunduk, memahami setiap baris kata ustaz saya dengan rasa cinta yang mendalam...


20 komen:

Xenan 10:31 PTG, Mei 01, 2009  

terketar-ketar jugak nak tanya,

saiyidina abu bakar as-siddiq ape pulak kerja nyer?

Evelyn 10:33 PTG, Mei 01, 2009  

its open for interpretation.. :)

soalan tu bro kena bukak buku agama tingkatan satu la..

wat do u think bro? are we on the right track? :)

Xenan 10:48 PTG, Mei 01, 2009  

Uhh..soalan nampak simple tapi rase berat nk jawab.

"jangan sesekali berasa rendah diri akan kekurangan tentang ilmu agama kamu"

Maaf lah..den mmg rendah diri dengan kekurangan ilmu agama den.Tak berani den nak jawab.Menduga2 pon takut..

Mohon u terangkan dulu nampak gaya nya:P

Evelyn 10:50 PTG, Mei 01, 2009  

at that time, i thougt, what my ustaz meant was, you might not have the best in-depth knowledge in the world, and lets not compare us with the 'ulamak' but try to understand our roles as 'the professional' group. all it takes is faith. like saiyidina abu bakar. faith and belief.

saiyidina abu bakar is the protector of our nabi at that time. and such, i believe that the professional muslim nowadays carried that responsibilities, only the responsibility to protect has now differ slightly.

the ulamak is our guidance, and such, the professional has to listen to them, bcoz, its not in their capacity to fully grasp everything there is to know about all the sects in islam. but i am not referring to PAS, this is only in general. if i have to have my way, both the President, and Vice president and all the commitees will comprised of all professionals. The Ulamak, will stay in majlis Ulamak, which is the highest institution in any Islamic body.

but, thats just me.. :)

Evelyn 11:21 PTG, Mei 01, 2009  

"jangan sesekali berasa rendah diri akan kekurangan tentang ilmu agama kamu" <== nih maksudnya, jgn lah kerana anda berasa ilmu agama sikit, anda tak layak nak ikut serta dalam bab2 memperjuangkan agama. almaksudnya, buat ikut kemampuan yang ada dgn bijaksana.. kalu dah nama bukan 'ulamak' jgn syok sendiri tabur hukum sana sini... ahakz..

Xenan 11:33 PTG, Mei 01, 2009  

hehehe..betul ke maksud die camtuh.nasib baik u terangkan..:P

Humm..agak setuju dengan ur opinion,

Namun pada "logik" den,

Ulamak juga adalah golongan profesional(pakar) dlm Ilmu agama.

Ilmu agama Islam pula dikatakan mencakupi keseluruhan bidang hidup.Malang juga kalau ada pakar2 islam yg sesuai menjadi pentadbir ni dikhususkan diletak menjadi penasihat sahaja bkn pelaksana.

Cthnya..adakah Ulamak yg pakar dlm ekonomi Islam tak layak jd menteri kewangan?

Mungkin definasi Ulamak tuh besar sgt kot?

Evelyn 11:38 PTG, Mei 01, 2009  

den maksudkan nih, ulamak yg menjadi pakar rujukan.. ilmu agama melantun2.. kalu dah dia pakai ekonomi, kira propesenel la tuh.. letak je la mana2 kepakaran dia.. tp jgn la sampai dia amik dua tugas. nak duduk kat majlis ulamak, nak jugak pegang jwtn organisasi. kena pilih la..

den maksudkan, propesel adalah yg bidang bkn agama. bnyk kekeliruan yg wujud ni sbb masing2 pihak lain tafsiran dia.. padahal benda yg sama jgk.

Evelyn 11:43 PTG, Mei 01, 2009  

tp bg den, kalu nak jadi perdana menteri, kena latarbelakang engineering. mcm DS Nizar. kui3.. :p

Xenan 11:52 PTG, Mei 01, 2009  

hehe,
den paham..cuma nak wujudkan situasi jah. :)

Den nak tanya pendapat,
kalau zaman dulu2..the highest institution ialah sultan.Skang still lagi the highest institution..tp sebagai simbol.

Adakah kemungkinan dlm ur model tu,Majlis Syura akan tinggal simbol jer?Tukang cop?

Evelyn 11:56 PTG, Mei 01, 2009  

in my model, majlis syura is the highest and anything yg organisasi nak buat, kena dpt endorsement dr majlis syura. but of coz, jgn banding dgn majlis sultan sbb sultan tu ikatan dia dgn kerajaan adalah atas dasar 'assobiyah' dan kepentingan sendiri.

dlm model den nih, ikatan antara organisasi dan majlis syuran adalah ikatan aqidah. therefore, the ties that bind has got to be the strongest. but in reality, there is just so much you can control.. berbalik sejauh mana lah pulak 'imaniyyat' nya dalam konteks individu dan jemaah...

Xenan 12:11 PG, Mei 02, 2009  

yup2 setuju.

Model ni mungkin perlu penjelasan yg kukuh bagi level awam.Majlis syura mungkin tak wujud pertandingan kerusi,tapi bidang kuasa kene terang juga.

Bab Separation of power den tak penah tahu lagi utk ur model.Maybe kene travel g iran tuk paham.hehe.

Evelyn 12:27 PG, Mei 02, 2009  

u know what.. the problem with us is that, we are too focus on 'terms' and 'phrases' but we neglect its own meaning. setuju tak..?

cth: istilah kepimpinan ulamak tu patut tak timbul.. sbb konotasi dan maksudnya bukan bermaksud kepimpinan ulamak secara total. tp ada org memahami bhw hanya ulamak saja yg berhak memerintah. ke daku yg salah faham ni..

mcm u kata 'separation of power'. mau melatah jumud2 dalam organisasi (paham2 ler) kalau kita bwk istilah separation of power. mau dikata sekular, memisahkan pemerintahan dari agama..

sbnrnya, cuma melancarkan pentadbiran.. sbb aim kita bukan setakat menubuhkan negara, tp once negara tertubuh, we move to the next level. 'expansion'.. mungkin bukan dlm hayat ni, mmg tak sempat la.. tp jihad is an 'ongoing' course..

den pon tak paham la apa sgt yg disusah2kan ni... mungkin jgk dlm hati2 poli-tikus2 nih ada sesetgh yg gila jawatan. ntah la..

Evelyn 12:34 PG, Mei 02, 2009  

sbb tu lah kdg2 den kata, politik malaysia ni.. "politik istilah" je bnyk kat malaysia nih.. kerja tah kemana, istilah bukan main.. PAS ka UMNO ka PKR ka 2x5 jgk. kui3..

btw, model den tu sbnrnya meniru sikit model ikhwan muslimin.. :)

Xenan 1:14 PG, Mei 02, 2009  

aih..dah post td hilang plak comment ni.huhu.terpaksa taip balik.

Ramai org suka "dengar2" n "cakap".Tak penah mau study.

"istilah kepimpinan ulamak tu patut tak timbul"
-please jgnlah ckp camtuh.Fahaman u tu betul,cuma org sekarang jek dah lupa kot or tak faham maksud die.Cuba tgk penarik beca as org lama.Tak penah die pertikai kepimpinan ulamak ni.Posting latest die sgt nostalgic

Cara AT terang kempimpinan Ulamak vs Kepimpinan islam sgt betul, Tapi biasa la AT tajuk electrify.

Separation of power mmg wujud dlm islam.Pentadbiran wajib ada ni.

Mmg agak sama ngn ikhwanul muslim.Soalan2 den tuh just nak bezakan idealisma n realiti.

Evelyn 1:28 PG, Mei 02, 2009  

tu lah pasal, org skrg nih main istilah jah. tgk kulit tak tgk substance. bukan org lama pun, sekali tgk dah boleh agak. tp kalu tgk dgn otak jumud, mmg hancus la. ahakz..

maksud AT tu mmg btul, tp cara dia menerangkan tu maybe kena perhalusi lg sbb cara dia cakap tu seolah2 menolak kepimpinan ulamak sedangkan pd orang lain, tafsiran kepimpinan ulamak tu bukanlah menolak kepimpinan golongan bukan ulamak.. tp knowing him, mmg saja lah..

mmg agak idealis, but believe it or not, everything has got to start with an idealism. realistik atau tidak, bergantung la pd kebijaksanaan n how we control the situation. cth: kepimpinan islam sounds almost too idealistic, but its realistic if all ppl involved really give their all. but sometimes, its not the case.

den merujuk pd style IM sbb proses tarbiyyah diorang yg mantap dan clear path to take.

Xenan 1:38 PG, Mei 02, 2009  

"den merujuk pd style IM sbb proses tarbiyyah diorang yg mantap dan clear path to take."

hehehe..den percaya kenyataan tuh,tapi sgt2 mohon maaf,den result oriented punya org.Den tak nampak ape impak terbesar IM pada abad ni.

Jgn ckp den anti IM plak.hehe.Cuma mungkinkah perlu pembaharuan(tajdid)?

Den org tak pandai.Mohon allah tunjukan jalan.

Xenan 2:02 PG, Mei 02, 2009  

Uihh..cam melalut dah nih.Dah masuk bab2 den tak bape confirm.Nanti leh salah faham plak.Kalau face to face taper lah..:D.

Actually banyak guidance den ialah dari buku2 n perbincangan.mohon maaf kalau ade yg den tersalah.:)

Evelyn 9:53 PG, Mei 02, 2009  

ngee.. pasal IM tu den paham bona sbb den mengaku, sistematik tarbiyyah dia, insyaAllah mantap.. pendek citer, mudah difahami la. den maklum ada org kata IM ni 'sesat' tp den tak nampak apo yg sesatnya. dia cuma mengemaskini modul tarbiyyah supaya akhirnya, pembentukan 'modal insan' tu berlaku secara 'progresif'.

haha bro.. kalo nak nampak impak tarbiyyah, lg 100 tahun pun belum tentu kita nampak... :)

sbb tu lah kot ada 'mission' and 'vision'

:)

maymot 2:45 PTG, Mei 02, 2009  

Ye ke lg 100 tahun pun x nmpk impak tarbiyah..?

Cane Rasulullah tercenta after 13 years his tarbiyyah had shown its impact..?

To say the pagan arabs were receptive to his teachings is not right as they were against him xcept the first few..

What elements made Rasulullah succeeded in his tarbiyyah..?

-->>element sbb dia rasulullah takmo aa....not to degrade him but Allah sent him apart from him as a rasul he's still human like us all...not superhuman.
huhu...did i sound too much..??

What do u think lin..?


-->> setuju ngan xenan pasal impak IM...
tenggelam IM in this era ,
we can say IM has izzah no more like in the time of syed qutb,hassan al banna....
now we look up to Hizbullah lebanon and Iran for rejuvenation of islamic spirit...
is it a case of tarbiyyah made success..?

-->>lin...pengecutan otak den amatlah membimbangkan...mkn mi jawa banyak ngat kot.....huhu

Evelyn 3:08 PTG, Mei 02, 2009  

sorry2.. den maksud kan katstetmen bro xenan tuh, dia kata impak pada abad ini.. i was actually referring to proses 'kenegaraan' menuju daulah islamiyyah... which start from tarbiyyah.. what i meant was, tarbiyyah dari peringkat awal, bukan setakat menuju pembinaan individu, tp kepada negara dan seterusnya daulah, dan akhir sekali kegemilangan tamadun islam itu sendiri sbg 'the final conqueror'.

dats wat i meant, even dlm abad ini pun, kita takkan nampak impak terakhir tarbiyyah tu. ahakz..

mission n vision ler akak. our mission has bear fruit along the way, if u want to call it impact, result, etc. but i believed, we are striving for much greater than that. that is our vision.

and yes, i look upon for tajdid esp in terms of tajuk 'kenegaraan' bearing in my mind, traditional method o tarbiyyah has still have it izzah coz i knew it somehow.. from 'xperience'.. ahakz..

mission n vision..

Catat Ulasan

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP