saya takkan korbankan diri saya..

>> Isnin, Mei 11, 2009



ada banyak beza antara pemikir dan aktivis, yang baru terjaga dan yang telah lama terjaga, yang telah lama berjuang dan yang baru saja melangkah, yang telah lama berehat dengan yang baru bangkit..

yang baru bangkit, akan terasa begitu teruja hendak melangkah. yang telah lama berjuang, akan terasa penatnya melangkah. yang pernah berjuang, lalu berehat panjang, akan terasa betapa sayangnya masa yang digunakan untuk 'berehat-rehat' itu, lantas teruja hendak mempergunakan segala pengalaman dan ilmu yang ada. manakala yang tak pernah berehat, akan terdetik juga, berapa lamakah lagi harus begini....

tadi saya baca posting RPK. beliau katakan beliau sudah penat. orang baru, semangat pun baru. orang lama, semangatnya lama kah juga? masa itu relatif bukan? pendek atau panjang, empunya diri saja yang tahu. yang pasti, kita sekarang ini berada di fasa 'pencerahan'. ramai sudah mula buka mata dan melihat sendiri kebejatan fahaman politik songsang yang bertuhankan wang dan kuasa.

maka bnyklah bayi2 yang baru lahir, yang sudah mula buka mata dan mula faham. maka disana sini akan terdengar maki hamun cela dan kata nista kepada sang algojo pembunuh demokrasi. kata berapi2. yang tidak meluahkan kata, menyumpah2 didalam hati. namun, berapa kerat kah dari yang membuka mata ini sanggup mengorbankan diri untuk memperjuangkan kefahaman baru mereka ini?

jalan sudah terbentang didepan mata. tapi berkira-kira hendak melangkah kerana takut. kerana ada rasa mementingkan diri. tidak mahu berkorban. semalam saya terbaca posting seorang pembaca blog AT kat shoutbox, that makes me smile actually.

how typical a human mind, how so easily read. you can learn so much about a person from only few words. few chosen words that yield so much power. very simple choice of words..and yet, it makes us wonder..

awek_itu: "wa mgkin tak reti seni peperangan, tp utk menyerah diri, tidak sama sekali."

tp, untuk menyerah diri, tidak sama sekali. btw, this is only an example, not the main subject. at first, i actually wanted to laugh, laugh really hard you know. as hard as i can if i may add. but all i can manage is a smile. a sad smile actually.

begitu ramai antara kita mengaku kita faham, kita yakin itu dan ini, and then when the time comes, when all someone asked from you is a 'signature' with basically no physical harm, the one which you can say you sign but you did not.. most of us will shrink away. refuse to acknowledge the fact that we understood the argument. because rooted deep in our mind is the fact that, we are all selfish by default. by default, we are always in doubt about ourselves.

a chinese singapore might called that 'kiasu'. we all wanted justice, but we let other people to walk the talk and get the justice for us. we are scared to lose our independence, our title, our money. we are full of doubt when the decision come down to us. we are happy to let others make the decision, but when its time for you to make the decision, most of us will shy away and gives hell lots of reasons. a chicken merde.

i am a fan of skirmish war games. zaman2 dulu, me and the gang played on battlefield. perhaps, cerita i nanti akan membuatkan u all lebih faham akan apa yg i nak sampaikan disini. but save it for later la..

i make no apology if this article hurts. spoken like a true moron now am i? yeah well, cant help it.. and we might want to put a little time into this few words..

"With great power, comes great responsibility"
- spiderman-


3 komen:

Unknown 1:26 PG, Mei 11, 2009  

uh when a spiderman speaks his heart out, i normally listen & undoubtedly obey his commands or advices. hehe...long live spidey! keh keh keh

cikgupj 10:00 PG, Mei 11, 2009  

jangan gopoh dalam perjuangan...
biar masing-masing mainkan peranan, yang penting ialah 'kesatuan pemikiran'.terima kelemahan dan kelebihan, ambil yang positif, elakkan pertelingkahan...tetapi 'selfish'mesti dielakkan dan tidak boleh dimaafkan...jangan pula disalah tafsirkan.Yang Hak akan Menang Yang Bathil Tetap akan Kalah.Senyum selalu...peace no war!...

Unknown 5:57 PTG, Mei 11, 2009  

Benarlah bagai dikata wahai cikgupj.
Perjuangan menuntut kesabaran yang bukan sedikit sedangkan kesabaran itu sendiri hanya sebahagian karektor dan elemen penting daripada pengorbanan setiap pejuang. Moga para sahabat lain yang punya masing-masing kelebihan dan keistimewaan dapat bersama-sama mencurahkan sedikit bakti dalam menjayakan apa jua objektif secara kolektif.

hmm... bukan apa dengan cikgupj i kena skima sikit..hormat cikgu..hehe..hidup GMP

Catat Ulasan

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP