Saya Boleh Report Polis..

>> Khamis, Ogos 27, 2009

p/s: nih entry dr blog adik den, c atik.. hihi.. den baco nak tegelak.. -_-

 

Saya boleh repot polis!

Ini cerita benar sebagai teladan kepada semua (especially wanita yang selalu naik teksi dan "agak" pelupa@kelam kabut), jangan takut... EVERYTHING'S OKAY~

*****************

Sebagai pemulaan cerita, di pagi isnin yang panas terik, kira-kira pukul 1030 pagi, aku dan Ija (bukan nama sebenar, haha) telah menaiki teksi untuk ke Ampang. Tujuan kami adalah untuk mengambil kereta Ija yang baru lahir (WSX #$%^). Sepanjang perjalanan, pakcik teksi nie (Julat umur: 50-65 tahun) sangat la baik tatacaranya (dari segi pergaulan, bahasa dan cara pemanduannya...)... Siap mcm bleh wat geng lagi, sebab dia pun minat JALAN² CARI MAKAN, bagi tau kat ktorg mana² port makan yang sedap... Setelah sampai, ktorg pun bayar sebanyak RM40, tak kesah la mahal pun sebab boleh claim (korang, kalau ViVa Forever aku, RM40 tu da boleh sampai Kuantan dengan bergaya dah....) Ktorg pun dengan sopan dan tata susilanya mengucapkan terima kasih kepada pakcik teksi tu, Ija siap bagi salam lagi, kalau aku x silap... nak tunjukkan pada korang betapa aku and Ija sangat menghormati beliau.

^%^#^*%&^&*%^&%&^$^.... selesai lah urusan Ija dan kereta yang baru lahir dah boleh discharge (bleh bawak pulang dah).

On the way ktorg balik dengan baby baru Ija, aku perasan handphone aku xda... Kitorang perasan masa stop kat Shell untuk isi minyak dan beli sticker.

Aku: Ija, miskol jap handphone aku.

Ija: Jap²... (sambil miskol)

Senyap... xda lagu Secondhand Serenade kedengaran... Masa tu aku da mula nervous dah...
Ija call member dia kat kedai kereta td, tapi dia pun x nampak handphone aku.

Aku : Xpa la ja, aku rasa tinggal kat dalam keta aku or teksi tadi.

Ija : Ok², nanti cek balik.

Sampai la ktorg kat Serdang, Ija drop aku kat keta aku kat KMR, then dia pun blek fakulti, aku singgah kat pakcik² teksi, tapi teksi kaler hijau yang aku naik pagi tadi x nampak pun.. Dengan berbekalkan resit bank lama dan sebatang pen, (untuk catat number hp) aku menghampiri pakcik² yang melepak tunggu customer...

Aku : Assalamualaikum pakcik... kenal x pakcik teksi yang kaler hijau tu? Dia kat mana ek?

Pakcik Teksi: W'salam, yang mana satu ni?

Aku : Dia bwk teksi hijau pagi tadi, org Alor Star.

Pakcik Teksi: Oh kenal², yang pakai spek kepala putih² tu kan...

Aku : Haah² (mengangguk²)... Die kat mana ek? Sy punya handphone tertinggal kat dalam teksi die kot... Ktorang g Ampang tadi... Pakcik ada number hp dia x?

Pakcik Teksi: Oh yke, number hp xda la... ktorang xda number hp dia... tapi dia mmg kat sini je. (parking teksi)

(Pakcik² teksi yang lain pun mengangguk setuju...konon nya dorang xda number telefon pakcik yang aku cari neh....) AKU X PERCAYA!!!!

Aku : Hermmm xpela, nanti saya datang balik... petang macam tu ke...

Then, aku pun straight balik ofis yang dah aku tinggalkan hampir 2 jam lebih. Sampai ofis, aku try kol handphone aku sekali lagi (guna phone ofis). Dan, pakcik teksi kaler hijau tu angkat!
Aku punyalah gembira sakan.... Dia cakap dia tengah drive tadi, so x dapat nak angkat phone yang asik berbunyi and sekarang dia baru sampai tempat parking teksi tadi. Aku pun cakap nak ambil handphone tu sekarang, dia cakap ok, tapi bawak duit nak tebus. Aku pun gelak² dengar lawak dia, pastu dia cakap lagi....malangnya aku x paham sebab dia guna bahasa Kedah pekat sangat... so aku x dapat nak tangkap apa dia cakap.

Aku dengan excited sbb handphone aku x hilang jauh, bergegas drive jumpa pakcik tu, lesen + purse semua aku x ingat nak bawak. Aku p ngan Pijah (bukan nama sebenar, haha). Sampai jak kat parking teksi tu, pakcik tu datang ke arah aku. Aku kuar dari kereta, tersengih² ucap terima kasih kat dia. Dia pun bagi handphone tu kat aku, then mula la perbualan yang aku akan rakam detik ini sepanjang hidup aku...

PT : Mana duit nak tebusnya?

Aku : (Terkejut) Eh, pakcik nie serious ke?

PT : Eh memang lah... itu memang peraturan teksi-teksi kat sini...

Aku : Peraturan? Pakcik nie, peraturan apa pulak ni? (mula x puas hati, tapi masih cool)

PT : Yelah, memang peraturan teksi² sini, kalau ada barang yang tinggal dalam teksi, ktorang bagi masa 1 minggu nak tuntut... nak tuntut tu pun kena bayar duit untuk tebus... RM10

Aku : (Makin x puas hati, tapi masih bersabar.) Eh, x kan macam tu pulak pakcik... main tebus² pulak.

PT : Dah memang macam tu kalau ada barang yang tertinggal... Haa tgk dorang tu da gelak² (tunjuk kat kawan² driver teksi dia), malu la pakcik kalau xdapat duit tebus.

Aku heran! Hati da makin panas...

Aku : Ape ni pakcik, x kan la saya nak bayar lagi. Lagipun saya mmg x bawak duit. kelam kabut datang sini semua tertinggal.

PT : (Mula nak tengking²) Inilah yang pakcik tak suka nie! Jadi buat apa pakcik nak bagi balik handphone tu? Kalau orang lain yang naik teksi nie, mesti dia off kan pastu ambik trus handphone nie. Pakcik suruh bayar RM10 jak. Kalau x nak bayar, baik pakcik x payah pulang kan handphone ni.

Aku : Eh, apa pulak ni? X kan la pakcik nak buat mcmtuh? (Suara aku da mula tinggi) Kalau pakcik jumpa handphone ni, x bagi balik, then pakcik jual, duit tu nak buat apa??? (Duit x halal)

PT mula bengang (sbb terasa kot), bukak pintu kereta aku (Pijah kat dalam), then ambik handphone dari tangan aku, tunjukkan celah seat, tempat die jumpa hp aku (kat teksi dia) dia nak stat bebel kat Pijah, kononnya aku x reti bahasa, tapi Pijah macam blur².

PT : Ha kat sini pakcik jumpa hp tuh, kalau penumpang lain yang jumpa, mesti dia x bagi balik punya.

Aku : Ye saya tau, tapi sekarang pakcik yang jumpa kan? X kan la nak tebus² pulak...

PT : Bukan pasal tuh, tapi sekarang ni kamu x ikhlas!!

Aku : (Keliru dan marah) X ikhlas?? Sekarang nie sape yang x ikhlas? Ini handphone saya, saya nak tanya, pakcik ikhlas ka tidak selamatkan hp nie?

PT : (Handphone aku die masukkan dalam poket baju dia) Tak kira, kamu nak hp nie, kamu bayar dulu duit tebus.

Aku : (Darah dah mendidih) Ok, xpe2! Pakcik hambek la handphone tu. Saya boleh report polis! Saya x kesah!

PT da mula cuak, trus nak kasi handphone tu kat aku. Aku x layan. Aku trus masuk keta, then auto lock.

PT tu ketuk² cermin tingkap belah seat Pijah, nak bagi handphone, sebab takut aku nak repot polis. Aku buat² keta nak gerak, makin kuat dia ketuk cermin tingkap aku. Aku pun turun kan sikit window Pijah, Pijah ambik hp tu... Vroooommmm aku trus x toleh belakang lagi!!!!!

TAHU PUN TAKUTTTT!!!!!!!!!!!!!!!!

Kesimpulan: Selagi boleh diselamatkan, selamatkanlah, teruslah berusaha... dan ingatlah perkataan keramat ini, "SAYA BOLEH REPOT POLIS".


nyle: sometimes, i always wonder.. is it genetic or are we sisters are born with this indefinite 'dangerous streak' but cool at the same time..we attract troubles and guys like magnet. mcm magnet sungguh kitorang adik beradik. aih... kalu den, den bayar rm10 pastu blah. tp atik ni sama mcm jane..  'feminist' sungguh. hi3. den ni versi yg mellow n agak2 cool. muahahahaha... -_^

2 komen:

Tanpa Nama,  12:39 PTG, Ogos 27, 2009  

tu yg i syg sgt kat u lyn....
u r my taste.....

-blues babe-

Unknown 6:27 PTG, Ogos 27, 2009  

wow! kalau la ada lebih ramai lg wanita 1Malaysia yg karektor camtu..ada class gitu.. hehe

Catat Ulasan

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP